Компанія Rolls-Royce заявила про намір випробувати в повітрі реактивний двигун Trent XWB-97 оснащений «самим великим 3D-друкованим компонентом, коли-небудь використаним в авіаційному двигунобудуванні.

Раніше Rolls-Royce завершила наземні випробування декількох версій Trent XWB зі збільшеною тягою і провела аналіз отриманих даних у ході підготовки до тестування двигуна на злітної потужності. Однак досі двигуни з 3D-друкованими деталями не використовувалися безпосередньо для польоту.

XWB-97 вельми схожий з looks XWB-84, застосовуваним на авіалайнерах Airbus A350-900, але оптимізований для подовженої версії літака, A350-1000, за такими параметрами, як економічність і максимальна потужність. Максимальна тяга Trent XWB-97 досягає 44 тонн замість 38 тонн, характерних для XWB-84. Підвищена тяга досягається за рахунок використання комбінації нових високотемпературних турбін з збільшеним діаметром і компресорів, що забезпечують більш високу швидкість потоку повітря в зовнішньому контурі. Більш досконала геометрія турбінних лопаток була досягнута за рахунок застосування 3D-друку.

3D-друковані компресори мають діаметр в півтора метра і складаються з півметрового в діаметрі обтічника з 48 лопатками. Згідно компанії, отримані деталі відрізняються меншою вагою в порівнянні з традиційними компонентами, дозволяючи збільшити потужність і домогтися більш високої економічності. Що стосується масового впровадження 3D-друкованих компонентів у виробництво авіадвигунів, то Rolls-Royce поки що не дає конкретної дати, вказуючи на великий обсяг необхідних випробувальних робіт.

Rolls-Royce далеко не новачок, коли справа доходить до адитивного виробництва. Компанія активно використовувала 3D-друк для прототипування і ремонту протягом п’яти років, а два роки тому вперше заявила про намір використовувати адитивна виробництво для створення більш легких та економічних двигунів. В даний час компанія використовує експертизу фахівців Університету Шеффілда і шведської компанії-виробника Arcam, створює установки для друку методом електронно-променевого наплавлення порошкових металів.

Як пояснюють представники Rolls-Royce, 3D-друк приваблива не тільки можливістю створювати більш складні деталі, але і скороченням виробничого циклу. Відсутність необхідності установки виробничих ліній виливається в істотну економію часу і коштів. Так, традиційний підхід вимагав би близько 18 місяців для отримання перших зразків, в той час як адитивна виробництво вимагає лише проектування деталі перед переходом безпосередньо на виробничій фазі, що займає в даному випадку всього близько тижня.

Зазначимо, що найбільший конкурент Rolls-Royce на ринку авіаційного двигунобудування, американська компанія General Electric Aviation, також активно використовує 3D-друк для розробки двигунів нового покоління, включаючи перспективний GE9X, призначений для установки на літаки Boeing 777 і 787. Однак GE воліє використовувати установки, які працюють по технології вибіркової лазерної плавки.

3dprin.coften.com.ua


Tweet